Pada teguran yang tertulis.


Hari itu, saya masih berkira-kira sama ada  mahu mengucapkan sanah helwa padanya ataupun tidak. Walaupun sekadar ucapan hari lahir di facebook tetapi saya tetap merasakan wujud satu nilai abstrak yang lebih istimewa daripada itu. Hanya kerana dia seorang perempuan dan saya seorang lelaki (?) Entah saya tidak tahu, mungkin sahaja.

Saya langsung keluar menuju ke pantai yang hanya 10 minit berjalan kaki dari rumah. Mahu menyambung pembacaan yang masih berbaki. Bacaan di pantai lebih efektif berbanding di rumah. Lebih tenang. Sekurang-kurangnya saya mampu lapangkan diri sebentar daripada berfikir perkara-perkara pelik seperti wish birthday akhawat dan perkara lain yang tidak mahu saya nyatakan di sini.

******

 "A man named Azim from the children of Israel left his home with an evil intention. He came across a man trying to lift a big rock. Azim began watching him curiously. 

The stone was heavy and it wouldn't move. The man brought another rock and put it on top of the first one. Then the two stones began moving a little. When he brought a third rock, he lifted all of them easily this time and went away.

Azim was suprised. How could a man who was unable to lift a single rock carry all three of them? He arrived at a city on the way. He saw and old man at the gate, and he told the old man about the strange case he witnessed.

The old man spoke, "Those stones represent sins. A man first sin is heavy in his view, and he cannot bear it. A second sin makes its lighter. And after the third, they become habitual."

Rumi : Biography and Messages (Cihan Okuyucu, 2007)

Saya cuba mengangkat batu. :)
(gurau je.)

******
Cerita ini yang saya baca, pada selakan pertama buku mengenai tokoh sufi Turki tersebut di tepi pantai pada waktu itu. Kisah ini menginsafkan. Sekurang-kurangnya menginsafkan saya. Kala saya masih berkira-kira (tentang mahu atau tidak mengucapkan selamat hari lahir itu) terus kisah ini 'diceritakan' kepada saya, secara tidak langsung. 

Bukanlah saya bermaksud untuk ber'fatwa' haram dan berdosa mengucapkan selamat hari lahir pada yang berlainan jantina. Cumanya perbuatan itu bukan kebiasaan yang menjadi amalan saya sebelumnya. Maka fatwa hati saya (lebih berat) mengatakan perbuatan itu jika tidak sia-sia ia bakal mengundang dosa.

Lagi pula bukan itu cerita utama saya.

Cerita utamanya berkenaan dosa. Ada sesetengah dosa, yang kita (saya) pandang sebelah mata sahaja. Sehinggakan akhirnya dosa yang besar itu, menjadi ringan pada neraca kita kerana sudah terbiasa. Nauzubillahi min dzalik. Dosa-dosa kecil sahaja pun kita tidak boleh ringan-ringankan, ini pula dosa-dosa besar.

Mana mungkin sesuatu benda yang berat, apabila semakin bertambah berat, semakin ringan.
Tetapi begitulah dosa.

Moga sahaja, tidak terangkat batu-batu dosa, walau seringan mana beratnya.


Comments

  1. benda yang ' diringankan ' banyak 'memberatkan '

    ReplyDelete
  2. benda yang ' diringankan ' banyak 'memberatkan '

    ReplyDelete
  3. benda yang ' diringankan ' banyak 'memberatkan '

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Belajar Perlu Berguru

Umur bertambah,Usia berkurang

Mengapa wujud istilah bosan?