Posts

Showing posts from March, 2010

Muslimah dan Gambar..~

Image
Dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim... izinkan ana coret sesuatu di sini[perlu ke minx izin..??]


Ana tidak merasakan apa yang bakal ana tulis merupakan satu kesalahan.. Ana cuba untuk manfaatkan kemudahan yang Allah sediakan untuk menyebarkan sebanyak mungkin ilmu dan peringatan..walaupun ana sedar ana hanya insan biasa.. Sentiasalah berpegang dengan prinsip berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran walaupun hakikatnya terlalu sukar untuk dilakukan..aduhai~
Dah lama ana sedar mengenai perkara nie..soal muslimah dan gambar..walau sekadar gambar.. Bukan hendak memandai atau mengadakan hukum sendiri[ana bukan ulama'],but then ana rasa perkara ini perlu dihighlightkan.. perlu ana tekankan di sini..
Sebelum tue,try la tengok video nie..


Aduhai,lambakan pelbagai laman web sosial terlalu menyumbang dalam hal ini.. Facebook contohnya,Friendster,Myspace,Tagged n ntah macam2 lagi yang ana sendiri tidak pernah dengar.. Kalau dibuat hypothesis awal,semakin bertambah lam…

Panahan Syaitan..

Image
" Katakanlah kepada orang2 beriman laki2 agar mereka menundukkan pandangan mata ( terhadap wanita ), dan memelihara akan kemaluan mereka ( menutupya ). Yang demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya." ( An-Nur : 30-31 )
Allah merakamkan di dalam Al-Quranul Karim,bahawa setiap lelaki dan wanita yang beriman diwajibkan menundukkan(menjaga) pandangan mata..Allah tidak hanya menyuruh kaum adam sahaja malahan Allah mewajibkan kedua-dua jantina dalam hal ini.. Jelaslah hal ini merupakan antara elemen penting dalam kehidupan seharian yang harus dimainkan peranannya oleh setiap pihak..
Jadi,dalam konteks zaman serba moden dan canggih,rata-rata maklumat diperoleh dari hujung jari,menjaga pandangan adalah antara perkara yang sanga…

[ All For Ummah] They are back..!!

Image
Wow..itu perkataan pertama yang keluar selepas ana tengok persembahan All For Ummah tahun nie.. Meremang bulu roma ana time Wan Syazwan [were] tarik.. Gempak giler..betul-betul berbeza dengan tahun lepas..sangat berbeza.. Improvement yang terlalu ketara.. Berkat latihan dan disiplin diorang..disebalik konflik antara diorang..hehe..
Dan alhamdulillah,usaha diorang membuahkan hasil apabila berjaya dinobatkan Johan Pertandingan Nasyid Piala rabbani 2010 yang telah diadakan di Terengganu.. Persembahan terbaik dan juara keseluruhan.. Memang berbaloi untuk usaha diorang selama nie..
Tapi kesian gak la diorang tahun nie,disebabkan kegawatan ekonomi,tiada festival nasyid untuk yahun nie.. Aduhai..nasib diorang agak malang tahun nie..tapi alhamdulillah pihak rabbani ada inisiatif untuk meningkatkan lagi arena nasyid tanah air..caya la rabbani..
Ana sentiasa mendoakan kejayaan korang All For Ummah..keep it up..!!

Kursus Kepimpinan di Johor..

Image
6 Mac-10 Mac 2010
Sekolah Tun Fatimah,Johor Bahru..

Lima hari berkampung di Johor,meninggalkan rakan-rakan seperjuangan di Smap Kajang.. Alhamdulillah,bukan sekadar secangkir ilmu yang diperolehi di sana..bahkan terlalu banyak.. Bukan sekadar ilmu sebagai seorang pemimpin,tapi hakikat sebenar diri sebagai hamba Allah yang dipertanggungjawabkan untuk mengimarahkan bumi Allah..

Pengalaman yang diperoleh sememangnya sukar dilupakan.. Hakikat Malaysia dihimpit kekangan ekonomi memang tidak dapat dinafikan.. Yang sememangnya memberi kesan terhadap Kementerian Pelajaran.. Dari awal lagi,memang ana tidak terlalu mengharapkan suasana kursus dalam keadaan serba mewah kerana pihak sekolah sendiri terpaksa membayar pembiayaan kursus..Tapi,alhamdulillah,kegawatan ekonomi mengajar pemimpin Islam Malaysia akan datang tidak terlalu cintakan dunia dan kemewahan sementara..

Allah telah merakamkan dalam Al-Quran betapa dunia ini hanyalah sekadar sementara,dianalogikann sebagai padang untuk hambanya me…

Sports Day [ FISSK]

Image
6 Mac 2010 Padang Sekolah Menengah Agama Persekutuan Kajang..
Saat pagi yang indah... Hujan rahmat menjadi saksi..!! Saat angkatan perang Khalid Al-Walid.. berjihad di zaman Rom... memecah kebuntuan hampir 7 Tahun..hehe..[merepek je]
waa..Khalid Al-Walid.. Ana tahu,we are not loser.. Tahniah..Congratulation..!! Mabruk Alaikumm..!! Melebihi matlamat yang disasarkan sebelum nie.. Walaupown kita sekadar naib juara..tapi itu sudah cukup untuk untuk membuktikan semangat kita[ceh..]..sebab kita x pernah merasa kejuaraan sebelum nie.. Sekadar mengisi ruang kosong tempat keempat..
Tahniah sekali lagi ana ucapkan..especially untuk house captain,saudara Syarifuz Zulhusni..cayala akhi.. Kita batch yang memecah badi rumah merah..hehe..Dan tahniah untuk ketua rumah juara,fariq Tariq Ziad,saudara Amirulhazim Alias..mabruk alaik aidhan...cayala korang..x dilupakan juga untuk saudara Luqmanulhakim and Azfar..antum merupakan pemimpin yang hebat..teruskan..
                                                      …

Alhamdulillah

Image
Alhamdulillah..syukur Ya Allah..
bait-bait indah yang mampu ana ucapkan..
sebagai hamba ana sedar..
Sang Pencipta itu begitu Agung..
yang menguasai segalanya..

Alhamdulillah..Syukur Ya Allah..
setiap nafas yang kuhembuskan..
secangkir ilmu yang kautitipkan...
segala amanah yang yang kauberikan..
segala ketabahan yang kudambakan..
sederap langkahku yang kauaturkan..
segala-galanya yang kaukurniakan...

   ********

Setelah hampir 5 hari ana berkampung di Johor..
mencari secangkir ilmu sekadar yang termampu..
alhamdulillah,ana mampu kembali menjengah sebentar alam maya...
walaupun sebentar..InsyaAllah..

Esok ana akan ke SBPI Gombak ..HKSBP Zon Tengah..Alhamdulilah tahun nie ana berpeluang main basketball untuk sekolah..mm,memang banyak komitmen untuk tahun nie tapi insyaAllah masa ana akan bahagikan betul2..esok still ada exam..xtau la nak ambil atau tidak..

Aduhai..cuti bulan 3 nie sekejap je..mungkin ana akan bercuti di rumah hanya untuk 3 hari..alahai..redha je la..tidak baik mengeluh…