Tiket ke syurga.. Dah beli?

Ana pernah terbaca kisah mengenai salah seorang tokoh sufi,Ibrahim bin Adham nama beliau.

Suatu hari beliau ingin untuk memasuki sebuah tempat pemandian awam.

Penjaganya meminta wang untuk membayar tiket masuk.Ibrahim bin Adham hanya menggeleng kepalanya seraya mengaku bahawa beliau tak punya wang untuk membayar harga masuk.


Lantas penjaga tempat pemandian itu berkata,

"Maaflah,jika saudara tidak mempunyai wang,saudara tidak dibenarkan untuk masuk ke sini."

Tatkala itu juga,Ibrahim bin Adham tersungkur ke atas tanah..Terdengar ratapan-ratapan kesedihan keluar dari mulutnya.Jadi,pengunjung dan orang ramai yang berada di situ berusaha menenangkan beliau.Bahkan,ada yang bermurah hati menawarkan diri untuk membayar harga masuk ke yampat pemandian awam tersebut 

Seraya Ibrahim bin Adham menjawab, "Aku menangis bukan kerana tidak dapat masuk ke tempat pemandian ini. Ketika si penjaga meminta wang untuk membayar harga masuk, aku terus teringat pada sesuatu yang membuatku menangis. 

"Jika aku tak diizinkan masuk ke tempat pemandian dunia ini kecuali jika aku membayar harga masuknya, harapan apa yang boleh aku miliki agar diizinkan memasuki surga? Apa yang akan terjadi padaku jika aku  dituntut: 

"Amal soleh apa yang telah kau bawa sebagai bekalan?"

"Apa yang telah kau kerjakan yang cukup berharga untuk boleh dimasukkan ke surga?"

"Sama ketika aku diusir dari tempat pemandian kerana tak mampu membayar, aku tentu tak akan diperbolehkan memasuki surga jika aku tak mempunyai amal soleh apa pun. Itulah sebabnya aku menangis dan meratap."
Dan orang-orang di sekitarnya yang mendengar ucapan itu langsung terjatuh dan menangis bersama beliau.

Dah beli tiket ke syurga?
Persoalannya,mampu ke kita beli?

============================

Kalau ana ditanya,apa amalan dan kebajikan yang awak buat selama ini sebagai tiket masuk ke syurga?

Mungkin lidah ana akan terkelu di situ...

Tapi,

kalau ana ditanya :

"Apa kelayakan dan kelebihan anda sebagai tiket untuk kami beri biasiswa kepada anda?"

InsyaAllah,pandai-pandailah ana jawab nanti :)

p/s:Pengumuman panggilan interview Mara sebenarnya esok,15 April :) terus berdoa dan bertawakkal :) Terus husnuzon walaupun keputusannya belum keluar lagi..
[tidak mahu terlalu berharap]

======================================
Andai entri ini bermanfaat,share bersama rakan-rakan di facebook.Semoga ilmu dan kebesaran Allah tersebar luas.InsyaAllah
======================================

Comments

  1. T_T

    try tgok ni:

    http://ballistaworld.blogspot.com/2011/04/sebuah-perkongsian-interview-mara.html

    ReplyDelete
  2. MasyaAllah entry yg sgt menyentuh hati.

    Syukran ya akhi kerana saling ingat mengingati.

    p/s:InsyaAllah...Allah telah menentukan yg terbaik buat hambaNya.

    ReplyDelete
  3. cerita ini memberi kesan dlm kehidupan kita..subhanaAllah..

    ReplyDelete
  4. @Nazihah@Jiha

    Syukran..banyak membantu..tapi temuduganya pon belum tentu ana dapat lagi..masih berdoa dan berharap..

    ReplyDelete
  5. afwan,insyaAllah diq dpt..^^, didoakan

    ReplyDelete
  6. salam ziarah ,

    jazakallah atas perkongsian.

    ReplyDelete
  7. entry yg sgt mnyentuh hati...
    bole x nk copy buat notes kt fb?
    sbb xramai yg ade blog untuk dikgsikan kan..
    bukan xramai,mgkin ade yg xmint bace kat blog..so,bole bace kt fb...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Umur bertambah,Usia berkurang

Perubahan : Menjadi lebih baik dan sentiasa baik.

Belajar Perlu Berguru