Salahkah Aku bersedekah..??



Pada suatu hari pemuda dermawan ingin memberikan sedekahnya namun tidak mahu orang yang menerima sedekahnya kenal dengannya. Pada malamnya, dia keluar membawa seuncang wang emas lalu berjalan mencari orang miskin. Selepas lama berjalan, dia bertemu seorang lelaki tidak dikenali, lalu terus diberikan wang berkenaan dan beredar tanpa mengenali lelaki itu.

Keesokan paginya, penduduk gempar kerana orang yang menerima sedekah itu adalah pencuri. Akhirnya, berita itu sampai kepada lelaki berkenaan, ia menyebabkan beliau susah hati kerana memberi sedekahnya kepada orang tidak sepatutnya menerima dan bimbang sedekahnya tidak diterima Allah.

Pada malamnya, sekali lagi, lelaki dermawan itu keluar dengan membawa seuncang emas dengan harapan sedekahnya dapat diberikan kepada penerima yang layak. Sampai saja di sebuah tempat, dia terlihat seorang wanita sedang duduk di tepi jalan menunggu sesuatu. Sampai saja di tempat perempuan, dia terus memberikan wang kepadanya tanpa bercakap dan terus beredar.

Seperti sebelumnya, penduduk gempar dengan berita mengatakan seorang wanita cantik yang juga pelacur mendapat sedekah wang emas daripada seorang lelaki tidak dikenali. Ia menjadi buah mulut orang kampung kerana merasakan sedekah itu tidak wajar diberikan kepada wanita yang menjadi pelacur.

Berita berkenaan sampai kepada lelaki dermawan dan beliau berasa amat sedih kerana memberikan sedekahnya kepada orang yang tidak sepatutnya menerima. Bagaimanapun dia berharap dan berdoa semoga Allah menerima sedekahnya.
Selang beberapa lama, dermawan itu sekali lagi keluar malam untuk memberi sedekah dan berharap penerimanya, orang yang layak. Dia terjumpa seorang lelaki yang tidak dikenali lalu terus memberikan wang kepada lelaki, yang terpinga-pinga ketika menerima sedekah itu.

Keesokan harinya penduduk gempar mengatakan seorang lelaki kaya menerima sedekah. Mereka berpendapat, penerima itu tidak layak menerima sedekah kerana dia seorang kaya yang sepatutnya mengeluarkan sedekah kepada fakir miskin. Berita itu sampai kepada dermawan itu dan dia terkejut dan sedih kerana memberikan sedekahnya kepada orang yang tidak layak menerima sedekahnya.

Bagaimanapun niat pemuda dermawan itu hanya Allah saja yang tahu sama ada yang tersurat dan tersirat. Oleh sebab keikhlasan dan kesungguhan pemuda itu mencari keredaan Allah, Allah menerima sedekahnya dengan setiap kebaikan tanpa diketahui pemuda itu.

Lelaki pertama menerima sedekah itu ialah pencuri. Oleh sebab keikhlasan pemuda dermawan itu memberi sedekahnya kepada pencuri itu, Allah memberi hidayah kepada pencuri itu yang berasa terharu kerana walaupun dia melakukan kerja dilarang Allah tetapi masih ada lagi insan sudi memberikan bantuan kepadanya. Dia menggambarkan kalau dia buat jahat Allah masih lagi memberikan rahmat dan keampunan, apatah lagi kalau dia menjadi orang baik. Lagi banyak kebaikan dia akan dapat, lelaki pencuri itu insaf dan berazam tidak mengulangi perbuatannya.
Wanita yang menerima sedekah daripada lelaki dermawan itu adalah seorang pelacur yang memperdagangkan tubuhnya. Dengan sebab keberkatan sedekah dermawan itu, ia meninggalkan kesan mendalam kepada wanita berkenaan. Dia merasa malu dengan dirinya sendiri kerana walaupun dia membuat kerja tidak diredai Allah, masih ada yang sudi membantu tanpa mengetahui status dirinya. Inilah yang membuatkan dirinya terasa dihargai. Dia menyesal dengan perbuatannya serta berazam dan bertaubat dengan bersungguh-sungguh untuk menjadi wanita solehah.

Lelaki yang kaya yang menerima sedekah dari seorang pemuda dermawan itu sebenarnya seorang yang bakhil. Dia tidak pernah memberikan bantuan ataupun sedekah kepada orang ramai. Peristiwa itu memberikan kesedaran kepadanya yang tidak pernah memberi sedekah ataupun mengeluarkan zakat. Dengan sebab keikhlasan pemuda dermawan itu, orang kaya itu berubah sikap menjadi pemurah.

.....................................................................

Indahnya hidup dengan keikhlasan..
sentiasa memikirkan Allah S.W.T...

dan senyum itu juga sedekah.. :)

p/s:ana lupa mana ana copy artikel nie..aduh...

Comments

  1. assalamualaiku,,,

    klu xda harta senyum pn dikira sedekah,,,mulai hr ni sy nk byk SENYUM,,,

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Umur bertambah,Usia berkurang

Perubahan : Menjadi lebih baik dan sentiasa baik.

Belajar Perlu Berguru