Ini satu pembaziran,,


Firsly,ana nak betulkan tajuk entri ana kali ini..Ini bukan satu pembaziran.. Kenapa..?? Kerana bukan satu,tapi lebih..melebihi satu..Membazir..?? Apa yang membazir..?? membazir tue saudara syaitan..Bukan ana cakap,tapi baginda Rasulullah sendiri yang cakap..Tapi kan,ana xde la nak fokuskan skop kali nie pasal pembaziran wang..kad kredit ke,hutang ke,apa ke semata-mata.. but then,ada perkara yang lebih teruk kita bazirkan..adeyh..masalah besar gak nie..

Ada manusia yang sedar dia sedang membazir,tapi,yela..manusia.. (cam penulis nie la,taip je tau.. :) Wat rileks je la kan..hidup mesti rileks..mesti tenang..Isy,tapi kalau dah rileks sangat masalah namanya tue..Haa..apa yang kita bazirkan..?? Isy,kalau la kita fikir sama-sama,banyak sebenarnya yang kita bazirkan sebenarnya selama nie..Tapi kat sini ana nak highlight somethings yang ana agak penting dan terlalu membazir untuk dibazirkan..

Pertama la,our knowledge..ilmu yang kita ada..yang kita perolehi hasil penat lelah kita belajar..kadang-kadang tidak tidur semata-mata nak study..Tapi kita bazirkan semua ilmu kita..adeyh..sia-sia kan..Camne kita bazirkan...?? Tiada pengamalan..ilmu yang ada disimpan..xtau la untuk sape.. Setahu ana xde laa nnt boleh wariskan ilmu kat anak cucu cam main download and upload je..ISy,kalau camtu senang la..Tue la kan,ana juz xleh lupakan satu kata-kata Arab yang terkenal yang naqib dorm ana ungkapkan dulu.. Ilmu tapa amal itu sia-sia,amal tanpa ilmu itu gila..So,amalkan semua yang kita tau.. Tau camne nak solat,solat la..tau lima kali sehari,so jgnla sesuka hati dkurangkn.. tau dosa pahala,syurga neraka..so,do what uou have to do.. :)


Pastu yang kedua..amalan kita pulak yang kita bazirkan.. Dah elok-elok ada ilmu,pastu punya la bagus diamalkan dalam kehidupan..tapi amalan tersebut ternyata sebuah pembaziran..hanya satu pembaziran semata-mata..tidak memberi sebarang makna.. iada erti..Tiada nilai di sisi Allah S.W.T...Adeyh,sia-sia lagi..dah okey sikit dah,dah upgrade sket..tapi still membazir.. Kenapa..?? Okey,ada 2 syarat penerimaan amalan..Pertama,berlandaskan syar'..Kedua, niat yang ikhlas kerana Allah..Haa..yang kedua nie yang susah sket untuk manusia.. Syirik khafi..perkara yang kebanyakan dari kita tidak sedar..yang akhirnya menyaksikan semua amalan kita hangus camtu je..Ya,kita kena ikhlas.. Kita tidak boleh menyatakan kita ikhlas dan menuding jari ke arah orang lain dengan menyatakan bahawa dia tidak ikhlas,kerana ikhlas ini soal hati,jadi,lakukan yang terbaik dan bertawakal kepada Allah..moga-moga amalan kita diterima.

.

Yang ketiga,hati kita..our heart..hati yang sepatutnya diisi dengan cinta kepada Yang Esa..Sang Pencipta..namun,kadang-kadang kita terleka.. Ana teringat lirik lagu sebuah nasyid.. Atas Nama CInta..Waa,first time ana baca lirik tue atas meja kawan ana..sebab ana tukar kelas waktu English..Adeyh..cam terasa sket la..selalu kalau dengar nasyid tue dinyanyikan x terasa sangat,tapi bila terbaca lirik tue baru ana tersedar.."tika mata diuji manisnya senyuman.."huh~ana xnak berceloteh lama hal nie..Namun yang pasti,cinta yang utama hanyalah pada yang Esa..InsyaAllah,cintakan si dia kankunjung tiba..

Yang keempat,agak selalu dibazirkan,kekayaan kita..status kita,authoriti serta pengaruh kita..betapa ramai yang kekayaannya digunakan untuk mendapatkan pahala serta keredhaan di sisi Allah S.W.T.. Berapa ramai yang yang apabila semakin tinggi statusnya,semakin besar ingatannya terhadap Allah.. Berapa ramai yang menggunakan pengaruh serta authoritinya untuk mengajak semua manusia kembali bersatu..?? Kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah.. Berapa ramai..?? X ramai..rta-ratanya hanya melakukan pembaziran dengan semua pemberian yang Allah kurniakan kepada setiap individu..andai kita semue sedar semua ini..

Yang kelima,atau boleh juga dikatakan yang terakhir,walaupun pada hakikatnya masih banyak yang telah kita bazirkan dan sedang kita bazirkan.. Pembziran masa..Allah telah bersumpah dengan masa di dalam Al-Quran..betapa masa itu amat penting dalam kehidupan manusia..x bpleh nak patah balik..tidak mampu manusia untuk kembali ke masa lampau kecuali dengan izinNya.. Tapi,berapa rmai manusia yang sering memperlekehkan masa..?? Menangguhkan kerj yang sepatutnya mapu disiapkan dengan segera..mengira bahawa waktunya masih ada di masa hadapan..walaupun hampir setiap manusia punya jam sendiri..Namun,masa tetap tidak difikirkan sebagai sesuatu yang wajar dihargai..mungkin dihargai sesetengah pihak..Tapi,berapa ramai..??
Andai semua pembaziran ini mapu dihentikan..

........................................................................
Moga ilmu yang kuperoleh(walau sedikit),berguna buat segenap manusia..
moga amalan yang kulakukan(walau tdak banyak),diterima Si Dia..
moga ruang hatiku,diisi Sang Pencipta yang utama,
moga kekuasaanku,tidak dibangga-bangga..
buat masaku yang terlalu berharga..

Comments

  1. salam :)
    suka perkongsian ni. untuk diri yang selalu lupa.
    moga apa yg kita cakap, seiring dgn amalan kita.

    moga thabat :))

    ReplyDelete
  2. hi saya nazirah...
    sy asal sarawak...
    boleh kenal????

    ReplyDelete
  3. To thaiyibah:
    wlkmslm..
    thanx..insyaAllah..

    To anonymous:
    Weyh asyrul..
    elok sket..nak ke Dubai cakap la..
    hehe..

    ReplyDelete
  4. wafi..asyrul skang g Oman ar..dak tu da pndah da..haha

    eh..meja tuh..meja ana kan? kan2?
    huhu

    ReplyDelete
  5. to amirul:
    La..dah pindah ek..haha
    Haha..memang meja anta pown..
    pehal buang lirik tue..
    kalau x bleh baca selalu..hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Perubahan : Menjadi lebih baik dan sentiasa baik.

Umur bertambah,Usia berkurang

Belajar Perlu Berguru