Doa :Tok Guru Nik Aziz


Ana tertarik dengan isu ini..baru semalam je ana tau..ketika menonton berita di Tv1(hajatnya nak tengok berita sukan je..hehe),tetiba isu ini ditimbulkan pihak media..ada tokoh-tokoh politik yang memberikan komen mereka..macam-macam komen mereka..disebabkan itu merupakan saluran kerajaan..so komen yang diberikan pastinya membidas kenyataan yang dikeluarkan Tok Guru..

Berbalik kepada tajuk entri ana di atas,dimakbulkan?? Wallahualam..Allah sahaja yang  Maha Mengetahui.. Kita sama sekali tidak layak untuk memutuskan kehendak dan keputusan Sang Pencipta..seja je letakkan tajuk yang sedemikian..ana bukan orang politik(baru 16 tahun),dan ana juga bukan dari keluarga yang suka berpolitik..dan tidak minat pown nak menjebakkan diri dalam bidang politik..namun,ana tidak rasa ana ingin kupas soal politik di sini..ana ingin memberi pendapat tentang doa dan kenyataan yang dikeluarkan Tok Guru Nik Aziz..

Jumaat lepas,Tok Guru Nik Abdul Aziz berkata beliau akan berdoa kepada Allah supaya memusnahkan masa depan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Umno jika kerajaan pusat enggan memberi royalti minyak kepada Kelantan, yang disifatkan sebagai sesuatu yang tidak masuk akal oleh sesetengah pihak.Tok Guru Nik Aziz menjelaskan kenyataannya itu.

"Doa yang dimaksudkan itu (kepada Perdana Menteri) hanya meminta Allah memperbetulkan fikiran Perdana Menteri,(Datuk Seri Najib Tun Razak) iaitu beri (royalti) gas dan petrol kepada Kelantan, kalu tak beri juga, bermakna beliau berniat tak baik.


"Niat tak baik itulah yang saya minta dilaknatkan Tuhan tu...," katanya..

Ana masih di bawah umur..ana tidak pro atau anti mana-mana parti..namun,dalam pembacaan ana,isu ini timbul akibat daripada royalti minyak yang kerajaan pusat tidak beri kepada Kelantan yang mana royalti tersebut sememangnya hak kelantan untuk membantu membangunkan kerajaan Kelantan..Siapakh yang dizalimi sekarang..?? Setahu ana doa orang-orang yang dizalimi merupakan merupakan antara golongan yang dimakbulkan doanya..

Dan kerajaan pula bertindak dengan mengatakan akan memberikan wang EHSAN..apa yang ana baca,sememangnya royalti itu berbeza dengan wang EHSAN..royalti merupakan duit yg di salurkan kpd kjaan negeri utk mbangunkn negeri..wang ehsan pula merupakan duit yg di salurkn kpd JPP(Jabatan Pembangunan Persekutuan) ... lps tu duit tu akan di agihkn kpd JKKK dan kontraktor baru..isy..lain sume tue..

Apa pown,ana tidak memandang ini sebagai isu politik semata-mata..ini juga berkaitan dengan isu agama..ya,agama Islam..dan doa iru merupakan senjata umat Islam yang paling ampuh untuk melawan musuh-musuhnya..Ana pown tidak mahu mana-mana pihak disalahkan..namun dalam isu ini ada pihak yang teraniaya..Ya,Tok Guru Nik Aziz meminta hak rakyat kelantan dikembalikan..itu yang ana rasakan..

Herm..kalau ditengokkan politik Malaysia sekarang..adeyh..agak mengecewakan.. ya,walaupown ana pelajar sekolah menengah,ana berpendapat sedemikian..kalau la semua orang dapat bersatu padu dengan sebaiknya..mmm..moga2 Allah satukan umat Islam seluruhnya..ameen..!!
.............................................................................................

Jauh di lubuk hati,ana masih belum pasti apa sebenarnya yang berlaku..ana hanya menulis untuk menyuarakan pandangan..untuk dikongsi bersama..

Comments

  1. salam..
    hurm~..
    kupasan isu yang menarik..
    Pandangan yang ana sokong..syabas dan tahniah diucapkan..as a leader..ur compulsory to know this issue..senang nnt..heheh..

    xde point pon..sje je..tinjau2 timba ilmukan..hahha..

    gud luck ana doakan next year..
    ops..isu doa nih..hehhe

    timbul kontroversi kang..hahah..kidding..

    ReplyDelete
  2. salam perkongsian...
    ana memberi pendapat sbg org yg x minat nk t'jebak kt dunia politik tp minat sgt nk taw isu politik sbb politiklah penggerak masa depan kte...

    bagi ana,apa yg nik aziz buat betul...ana da bce kt paper yg sememangnya tidak pro-krajaan dan juga tidak pro-pakatan rakyat..

    nik aziz hanya membangkitkan utk menuntut hak rakyat kelantan,,,skranye pm tidak b'buat demikian,itu yg menjadi isi dlm doa beliau...

    ana sama skali tidak menyokong pendapat yg menyalahkan nik aziz bebuat demikian,,doa senjata org mukmin..ini sje senjata beliau utk menyedarkan pm...

    syukran...

    ReplyDelete
  3. Salam~
    nape xde sape2 yang wat kenyataan bantahan kat sini..??
    Hehe..
    dah benda Tok Guru wat betul kan..??
    memang la xde sapa nak salahkan..
    Huhu..~

    ReplyDelete
  4. Salam~

    >raja akhtar
    thanx..
    gud luck nexr year??
    InsyaAllah..anta pown sama gak..

    >irmujahidah
    thanx..
    nice comment..

    >Sarawak
    thanx..
    nama xde ke??
    jauh datang sini..
    jgn ada niat lain dah arr..~

    ReplyDelete
  5. bagus dik, nta faham bnyk benda walaupun msh di bangku sekolah menengah. teruskan m'baca demi m'dpt lbh bnyk ilmu... akak suka cara awak ulas topik ni, x 'bias'... :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Umur bertambah,Usia berkurang

Perubahan : Menjadi lebih baik dan sentiasa baik.

Belajar Perlu Berguru